Esta iniciativa sorgix del conveni signat entre les dos institucions, i naix a partir dels resultats d’un estudi que ha fet la universitat valenciana, que reflectix que el nombre de dones que trien estudiar alguna d’estes disciplines és molt inferior al dels hòmens.
Segons evidencia un estudi dut a terme per la Universitat de València, a pesar que la taxa de dones és inferior respecte a la d’hòmens, els resultats acadèmics que aconseguixen són millors, ja que és inferior la seua taxa d’abandó i superior el percentatge d’assignatures aprovades.
En què consistix Girls4Stem
Este projecte de la Universitat de València en col·laboració amb Labora s’ha anomenat Girls4Stem i preveu iniciar una campanya de difusió dirigida a alumnes de 14 a 16 anys per a trencar les barreres i els prejuís que els impedixen accedir a carreres STEM.
Per a dur a terme esta actuació es faran activitats de divulgació que donen a conéixer estes professions i que visibilitzen el paper de les dones en estes disciplines, mitjançant xarrades i dinàmiques per part de les expertes STEM entre l’alumnat de diversos cursos de Primària, Secundària, Formació Professional i Batxillerat.
Oferiran activitats, tallers interessants, mentories on algú més experimentat els guia, materials educatius inspiradors i per a ensenyar-los coses noves i donar-los més confiança.
Radiografia de les carreres STEM
A Espanya, únicament el 16 % dels professionals en l’àmbit de les STEM són dones, i s’observa una baixa proporció d’adolescents interessades a estudiar un grau vinculat a les tecnologies digitals, que representen tan sols el 0,7 %. Esta xifra contrasta notablement amb el 7 % d’hòmens que mostren interés en estes àrees.
No obstant això, malgrat les disparitats de gènere en l’elecció de carreres cientificotecnològiques, una vegada que inicien els estudis, les dones presenten taxes d’abandó més baixes, especialment en la modalitat d’ensenyament presencial.
En contrast, en programes no presencials la tendència s’invertix: més del 50 % de les dones abandonen els seus estudis, i esta proporció augmenta encara més en àrees específiques com ara enginyeria i matemàtiques. Estos patrons subratllen la necessitat d’abordar les barreres que afecten la participació i la retenció de les dones en camps científics i tecnològics.
El rendiment de les dones en carreres de l’àrea de les STEM, mesurat com al percentatge d’assignatures aprovades respecte de les matriculades, és superior que el dels hòmens. Encara que els hòmens obtenen millor nota mitjana en el seu expedient per a carreres vinculades a les matemàtiques, les dones sobreïxen en enginyeries i arquitectura.
Un conveni ambiciós
El Consell General de Labora ha aprovat un pla de transversalitat de gènere amb la finalitat de millorar l’equitat d’ocupació entre dones i hòmens. Atesa la rellevància d’este sector en la generació d’ocupació de qualitat, es proposa esta col·laboració a través d’accions planificades en cursos de Secundària, Batxillerat i cicles formatius.
Este conveni implica diverses accions de divulgació STEM en centres educatius, enfocades a tot l’alumnat perquè els hòmens visualitzen, al mateix temps, les dones en estes professions, així com programes de formació destinats al personal de Labora.
Labora es compromet a oferir assessorament, suport tècnic i logístic, promocionar les accions formatives, supervisar la imatge de les activitats i difondre la campanya dissenyada. Per la seua banda, la Universitat de València desenvoluparà una campanya de difusió específicament dissenyada per a potenciar vocacions STEM entre les jóvens, en què es destacaran testimonis i experiències de dones en estes professions.
Talls de veu relacionats
Declaracions de la directora general de Planificació i Serveis de LABORA, Marisa Mezquita